miercuri, 18 martie 2009

Falimentul oraselor-comuna

-Criza si legile nefavorabile acutizeaza problemele cu care se confruntau deja cele sapte orase din judetul Suceava care au detinut pana nu demult statutul de comuna. -Fara a se putea adapta noii situatii, in lipsa investitorilor si, in consecinta, a unor noi locuri de munca, orasele-comuna sunt in pragul colapsului. -Mai nou, acestea vor fi impovarate financiar o data in plus de Consiliul Judetean Suceava, care va transmite in administrarea lor zeci de kilometri de drumuri judetene. Fostele comune devenite orase din judetul Suceava sunt in pragul colapsului. Taxele si impozitele mai mari pe care cetatenii, deveniti peste noapte oraseni, trebuie sa le plateasca, lipsa investitiilor, imposibilitatea accesarii unor fonduri europene destinate, altminteri, localitatilor din mediul rural au facut ca multe dintre aceste asa-zise orase sa ramana in urma altor comune din punctul de vedere al dezvoltarii. Ajunse la mila Consiliului Judetean si, eventual, a vreunui parlamentar cu influenta in anumite institutii guvernamentale prin care se deruleaza fonduri, cele sapte "orase" se confrunta cu probleme pe care, cel putin din punct de vedere financiar, nu le pot solutiona. Mai nou, cele sapte primarii ale fostelor comune care au devenit orase vor fi impovarate financiar incepand din acest an, intrucat CJ Suceava va transmite in administrarea lor zeci de kilometri de drumuri judetene. Astfel, primaria orasului Brosteni va trebui sa preia in administrare o portiune de aproape cinci kilometri din DJ 174 Vatra Dornei – Panaci – Brosteni. Primarul Stelian Chirila spune ca deja de mai multi ani se chinuie sa rezolve o serie de probleme importante ale localitatii. Chiar daca are un potential turistic remarcabil, Brosteniul este aproape la pamant din punct de vedere al infrastructurii turistice, al investitiilor, si se confrunta cu multe probleme sociale din cauza somajului dupa ce mai multe exploatari miniere s-au inchis. Si Primaria Cajvana va tebui sa preia 6,4 kilometri din DJ 178D Solonet – Cajvana. Primarul orasului, Gheorghe Tomascu, se declara extrem de nemultumit si sustine ca nu are bani suficienti la buget si pentru intretinerea acestui drum. De cealalta parte, Primaria Frasin va trebui sa preia o portiune de 6,8 kilometri din DJ 177A Frasin – Stulpi-cani – Holda. La Frasi mai sunt insa si alte probleme cum ar fi faptul ca imobilul in care se afla singurul spital de boli profesionale din Moldova va fi vandut, iar orasul nu are nici macar o cladire in care sa functioneze un camin cultural. si Primaria Vicovu de Sus va trebui sa preia in administrare o portiune de 5 kilometri din DJ 209G Vicovu de Sus – Brodina – frontiera cu Ucraina. Orasul cu 14.000 de locuitori are venituri considerabile, in comparatie cu celelalte orase-comuna, dar chiar si in aceste conditii preluarea in intretinere a portiunii respective de drum pune in dificultate bugetul local. Primaria Salcea va administra 1,2 kilometri din DJ 290 Salcea – Veresti – Fintinele – Roscani. si primariile oraselor Liteni si Dolhasca vor trebui sa aiba in grija mai multe portiuni din drumuri judetene. Astfel, Liteniul va administra 6,2 kilometri din DJ 208A Suceava – Liteni – Dolhasca si 2,7 kilometri din DJ 208C care asigura trecerea prin Hirtop din DJ 208 pana la limita cu judetul Botosani. Dolhasca va prelua o portiune de 5,2 kilometri din DJ 208 Falticeni – Dolhasca – limita cu judetul Iasi, 1,89 kilometri din DJ 208A Suceava – Liteni – Dolhasca si 1,7 kilometri din DJ 208S Dolhasca – Probota – limita judetului Iasi. Aceste din urma doua "orase" se confrunta cu probleme sociale grave, in conditiile in care nu exista investitori notabili in zona. Articol preluat din ROMANIA LIBERA

 
Design by Free WordPress Themes